London - hela resan dokumenterad

hej alla vackra människor :) ♥
jag passar på att varna för ett väldigt långt - men inte långtråkigt - inlägg. så ni kanske vill sätta på en bra låt? samma låt som jag lyssnat på femtioelva gånger i rad den här måndagsförmiddagen.


tänkte berätta allt om helgens Londonresa.
vi kom till mammas brorsa Gustav och hans flickvän Nicoles lägenhet på fredagskvällen (det var dem vi bodde hos) och då var det lite roligt för när vi kom fram till stationen dit vi åkt tåg, försökte vi ringa Gustav som skulle komma och hämta oss där. vi försökte även kontakta mammas andra brorsa Fredrik som också var med den här helgen (det var min familj, mammas brorsor varav vi då bodde hos en av dem, Gustav). men vi fick inget svar.
så vi tog oss hela vägen till lägenheten på fredagskvällen genom att kika på kartor på busshållplatser - det var inte så långt som tur var och mina föräldrar är rätt bra på att hitta. och vi hade sån himla tur eftersom Gustav och Nicole delade lägenheten med en tjej, och hon var hemma när vi kom dit. så vi klickade bara på en knapp; i vissa lägenheter i London ska man trycka på en knapp utanför huset (knappen är lägenhetsnumret) och prata in ett samtal till personen i lägenheten, så låses dörren upp är hon eller han öppnar åt en. mamma sa: "hello, this is Sofia, Gustavs sister" och tjejen svarade att vi kunde komma in. jäkla tur att hon var där!
och medans vi kollade på Crocodile Dundee i deras lilla mysiga lägenhet var Gustav och Fredrik på nån pub där de inte hade täckning, och Nicole  var på jobbet. men det löste sig, lite senare kom de och de var väldigt chockade över att vi varit så tidiga xD mamma hade nämligen sagt att vi skulle komma runt 21:00 och vi var där vid 19.
så tidigare. när de kom så åt vi middag, de vuxna fick nån typisk singaporisk mat (Nicole är från Singapore) medan jag och Allan åt tortellini med kötbullar, haha, sån mat vi gillar (a)
lördagen började med att vi alla satt och åt jättegod frukost. rostade mackor, jordnötssmör, smoothie - ja, där fanns allt. den där smoothien på bilden vet jag finns i Sverige och det är den godaste smoothien jag nånsin druckit, så himla god!
sen åkte vi The London Eye då, i lördags. ett stort hjul som är precis som det låter, ett öga som hela tiden tittar över London, den fantastiskaste staden i världen. åh vad jag vill flytta dit när jag är stor, kanske plugga där...
lite fakta om London Eye som jag snappade upp; den är hela 135 meter vilket är helt ofattbart högt när man är där på toppen! hela tiden tänkte jag att snart går nån skruv sönder som håller vagnen uppe och så ramlar vi ner i Themsen, floden som ligger där.
det här är det absolut läskigaste jag gjort i hela mitt liv. men det var helt underbar utsikt där uppifrån och jag rekommenderar ändå alla att åka den. det går ju långsamt, i sloooow motion, tänk om det istället hade snurrat snabbt, fy fan.
London är verkligen en vacker stad. och det förstår man om man åker The London Eye.


lite foton jag tog där uppifrån, när vi var så högt upp man kunde komma - 135 m vill säga.
så himla fint.

sen åt vi glass och satt på den stora gräsplätten bredvid The London Eye. där är Gustav, mammas brorsa då, och hans singaporiska flickvän Nicole. man kunde sitta där och sola (fatta, sola!) och det var bara helt underbart.

lätt den bästa underhållningen där vid The London Eye. "statyn" till vänster är i själva verket någon som klär ut sig, jag var tvungen att ge honom eller henne (vem gömmer sig där bakom leran eller vad det är?) pengar. alla som stod där och gjorde roliga saker, eller bara lådsades vara statyer för att då och då skrämma folk med att röra på sig helt oväntat, ville ju självklart ha pengar. den levande statyen imponerade som mest på mig :>

sen var vi på fotboll på lördagskvällen. Tottenham-ChelseaWhite Hart Lane (Tottenham hade hemmaplan). det var världens drag i publiken, men det är det ju i Premier League och på alla stora matcher. en så häftig upplevelse! har tidigare varit på Milan-Torino men det här var något helt annat ;)

två foton från matchen.

Tottenham vann med 1-0. nummer 14 i Tottenham lyckades imponera otroligt på mig med sitt snabba spel och spelförståelse, det var även Luka Modric som stod för målet. han är från Kroatien :) här i landslagströja.

efter matchen var det helt underbar kvällssol utanför White Hart Lane, arenan.
jag älskar när himlen antar röda, vackra färger :>

den kvällen åt vi på nått kinesiskt ställe. till höger ser ni Nicole och Gustav, visst är de söta ihop?
de andra åt anka (bilden). det var tydligen den finaste restaurangen att äta anka på, politiker och kända personer; alla ville dit. fast jag är så feg att jag inte äter anka, fastän "det smakar precis som kyckling" ;P

imorse, 7:50, promenerade jag och mamma till en av de kända parkerna i London, nämligen Hyde Park. har varit här med mormor när jag var yngre och jag kände faktiskt igen mig (= de flesta (jag och mamma var nog de enda som gick) var ute och sprang. hurtiga är de i London! och jag förstår verkligen att man vill springa just här, i Hyde Park, vid vattnet och i grönskan.
i London har våren redan kommit, vi i Sverige ligger drygt en månad efter dem. 15 graders sol i London, och så kommer man hem till Sverige där det snöar! det är ju helt sjukt att den här himla snön ALDRIG vill försvinna och ge plats åt våren.

förstår att ni får en chock nu, det är ju lätt att man får det när man tittar ut genom fönstret och ser all snö, men det var några tokiga personer som simmade i Hyde Park. simma... nu?! var allt jag tänkte. jag gick ner och kände på vattnet, det kan ju inte varit mer än typ 5 grader.

vi var även på det stora modevaruhuset Harrods - ja, det känner ni väl alla till - i söndags. där var jag också när jag var yngre men nu när man är äldre förstår man mer om hur mäktigt varuhuset är.

här finns allt; skor, väskor, godis, kläder, olika syltar, strumpor i alla modeller och färger (jag köpte mig faktiskt två par små söta strumpor där, typ det man har råd med där xD). det enda tråkiga är ju att allt är så himla dyrt. men jag antar att det ska vara så. det är dyrt på Harrods. jag ville bara kolla så jag spanade in priset på en vanlig t-shirt med en blomma som tryck. den kostade runt 5.000 svenska kronor. jag vet, det är sjukt.

usch, vad fruktansvärt det är med prinsessan Diana och Dodi Fayed. blir alldeles olycklig när jag tänker på bilolyckan de råkade ut för.

sen var vi på Picadilly Cirkus där vi satt i solen och drack ur varsin vattenflaska. en dålig sak med London är att det är svårt att få tag på vanligt kranvatten så det får man köpa. Picadilly Cirkus är en stor mötesplats och över gatan finns ett så himla häftigt museum. jag, pappa och brorsan genade bara vid receptionen (massa människor hade samlats där). det spelades musik och så hade man byggt två dockor som såg helt verkliga ut (som snodda från "Madame Tussaud") och de mimade exakt till musiken, några hip hop-låtar. vi stod där helt förstummade; jag, min lillebror, och t.o.m. min pappa blev jäkligt imponerad. tyvärr hade vi väldigt begränsat med tid innan vi skulle ta flyget hem så vi mötte upp de andra vid Picadilly Cirkus efter att ha stått där och beundrat de där dockorna. jag trodde först att det var riktiga människor som klätt ut sig, de mimade exakt till musiken. men nej, det kan det inte varit. museumet hette typ "do you believe it?" eller nått. and no, I don't believe it. haha xD

Trafalgar square. det är en av platserna vi läst om i skolan och den höga statyn på vänstra sidan är ingen mindre än Lord Nelson som ni kanske vet vem det är?

vi kom hem idag faktiskt, eller vi var hemma lite efter 12 på natten så det hann ju faktiskt bli måndag. hela färden hem satt jag och snöt mig, jag hann bli lite förkyld i London och nu är jag hur dålig som helst så jag sitter här hemma och snyter mig och lyssnar på We cry - The script (låten högst upp i det här inlägget). om ni läst hela det här inlägget eller gjort som jag brukar; kollat på bilderna och läst det som verkar intressant, vore det kul om ni också kommenterade!

så... om ni inte är riktigt tråkiga, KOMMENTERA! ♥

puss & kram,
en förkyld Rita


Kommentarer
Postat av: C E L I A ' S bloggliv «

Svar: Varsågod, tack så mycket! :D

2009-03-23 @ 14:45:21
URL: http://ceeelias.blogg.se/
Postat av: Violet

Låter som om du har haft en bra helg. :) Vi läste faktist om London i skolan och skrev en liten uppsats men det enda jag hade med som du hade skrivit om var Picadilly Circus...



Sköt om dig & krya på dig så ses vi antagligen på fredag<3



Puss

2009-03-23 @ 14:47:40
URL: http://violeet.blogg.se/
Postat av: emelie

du verkar ha hafft riktigt kul där :) hoppas du blir frisk o kommer till skolan <3

2009-03-23 @ 15:33:22
Postat av: Rita

svar till Emelie: jag har haft jättekul där så det är inget du missuppfattat ;) aw, tack <'3

2009-03-23 @ 15:36:15
URL: http://ritas.blogg.se/
Postat av: Violet

Yes... ;)<3 jag kan inte fatta att snön är tbx, så jävla dåligt! men krya på dig gmn så hoppas jag att vi ses på fredag..



kram,

2009-03-23 @ 16:07:02
URL: http://violeet.blogg.se/
Postat av: M O S A N

Ååh, så kul du verkar haft det.

Skulle också vilja åka till London! :)

2009-03-23 @ 16:38:05
URL: http://lillmosan.blogg.se/
Postat av: Vera

vad kul ni måste ha haft de! =D

2009-03-23 @ 16:54:36
URL: http://veraablogg.blogg.se/
Postat av: Caroline

vad kul att åka till London! :) Köpte du något fint då och var ni inte på madame tussued (stavning)

Ha det bra :D

2009-03-23 @ 16:59:33
URL: http://littlemisssunshiiiine.blogg.se/
Postat av: Vera

när jag vr där shoppade vi jättemycket:P:P

2009-03-23 @ 17:02:29
URL: http://veraablogg.blogg.se/
Postat av: Frida

Japp, som sagt, avundsjuk. Avundsjuk, avundsjuk, avundsjuk. Fast ni skulle ha gått och sett Man Utd istället för Tottenham. ;)

2009-03-23 @ 18:36:09
URL: http://heyfrida.blogg.se/
Postat av: M A L I N

spännande att läsa :D

2009-03-23 @ 18:44:30
URL: http://www.malinh.com
Postat av: Katharina

Vad mysigt ni verkar ha fått det därborta! London är en störtmysig stad, or am I totally wrong? (;

Du kanske kan berätta lite mer om London trippen, när vi ses på lördag? :)<333



2009-03-24 @ 19:46:07
URL: http://himlakattens.blogg.se/
Postat av: Moa

Gud Rita! Det är väl bara för sjukt. Du vet, jag bor typ tio minuter ifrån White Hart Lane? Och dessutom, vi var på samma restaurang och vi träffades inte, gud vad sjukt! Jag saknar dig, och alla andra förstås, men jag önskar att vi hade kunnat ses, hade tyvärr inte ditt nummer "/...



Jaja, vi hörs.



Puss/ Moa

2009-03-24 @ 22:32:26

Skriv en lång, rolig kommentar nu! ^^, ♥

Ditt namn?
Kommer du tillbaka?

Din e-postadress? (publiceras ej)

Lämna din bloggadress om du vill att jag kommenterar tillbaka! :)

Och... SKRIV!

RSS 2.0